Verkkokaupan saavutettavuus
Tämä saavutettavuusseloste koskee Kauppakeskus Veturin apteekin ylläpitämää palvelua apteekkikulma.fi.
Palveluamme koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta. Palvelun saavutettavuuden on arvioinut verkkopalvelun teknisestä toteutuksesta vastannut kumppanimme.
Haluamme, että palvelumme on saavutettava kaikille. Ohjeet palautteen antamiseen löydät selosteen lopusta.
Kuinka saavutettava palvelumme on?
Palvelumme täyttää lain määrittämät saavutettavuusvaatimukset osittain.
Sisällöt, jotka eivät vielä ole saavutettavia
Palvelumme sisällöissä on joitakin saavutettavuusongelmia. Alla näet luettelon ongelmista, jotka ovat tiedossamme.
Navigointi ja näppäimistön käyttö
- "Siirry sisältöön" -oikopolku ei tule näkyviin saadessaan näppäimistökohdistuksen. (WCAG 2.4.7)
- Näppäimistön kohdistuksen ilmaisin ei ole riittävän erottuva, eikä siinä aina ole riittävää kontrastia taustaansa nähden. Kohdistuksen ilmaisin saattaa myös kadota näkyvistä tiettyjen toimintojen, kuten ostoskorikuvakkeen jälkeen. (WCAG 2.4.7, WCAG 2.2 Uusi kriteeri 2.4.13)
- Kaikkia toimintoja ei voi käyttää näppäimistöllä. Puutteita on esimerkiksi päävalikossa ja mobiilinäkymässä tuotelistauksen suodatustoiminnossa. (WCAG 2.1.1)
- Päänavigaation pudotusvalikko sulkeutuu, jos kursorin siirtää valikon ulkopuolelle. (WCAG 1.4.13)
- Ostoskorin “Toimitus”-osion käyttöehdoissa olevat linkit eivät erotu ympäröivästä sisällöstä. Linkkien kontrasti muuhun tekstiin nähden tulee olla 3:1 tai linkit tulee erottaa sisällöstä esimerkiksi alleviivauksella (WCAG 1.4.1)
Kuvien ja käyttöliittymän tekstivastineet
- Palvelun toiminnoissa on kuvakkeita, joiden näyttäminen ruudunlukijan käyttäjälle tuo turhaa toistoa, koska toiminnossa on myös saman asian kertova teksti. Esimerkiksi “Aukioloajat”-painikkeen ja "Oma tili" -painikkeen ikoneita ei ole ohjelmallisesti piilotettu. (WCAG 2.4.4)
- Mobiilivalikon sulkemispainikkeen tekstivastine on “x”. (WCAG 2.4.4)
- Palvelussa on linkkejä ja painikkeita, joilla ei ole tekstivastineita. Näitä ovat esimerkiksi karusellin painikkeet ja alapalkin sosiaalisen median linkit/ikonit. (WCAG 1.1.1, 2.4.4)
- Palvelun logon tekstivastine on vain "Store logo". Sopiva tekstivastine olisi kaupan nimi. (WCAG 1.1.1)
- Apuvälineiden käyttäjille suunnatuissa toiminnoissa sisällön kieli poikkeaa sivun kielestä. Esimerkiksi "Siirry sisältöön" -oikopolun teksti on aina englanniksi. Englanninkielisiä tekstejä on myös tuotekuvien galleriatoiminnossa ja tuotelistauksen sivutuksessa. Kielen tulisi olla sama kuin muussa sisällössä. Jos on syytä käyttää eri kieltä, kielen vaihtumisen tulee olla merkitty ohjelmallisesti. (WCAG 2.4.4, 3.1.2)
Ymmärrettävyys ja selkeys
- Isolla näyttökoolla sisällön visuaalinen järjestys ja ohjelmallinen lukujärjestys eivät aina vastaa toisiaan. Esimerkiksi tuoteryhmäsivun suodattimet ja hakutulokset ovat eri järjestyksessä, samoin ostoskorin tuotteet ja sivupalkki. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)
- Ruudunlukijan käyttäjän voi olla vaikea hahmottaa, mihin tuotteeseen "Lisää toivelistaan" -painike liittyy, sillä painike on lukujärjestyksessä ennen tuotteen nimeä. (WCAG 2.4.4)
- Otsikkotasoja ei ole aina käytetty loogisesti, vaan otsikkotasojen yli on hypitty. (WCAG 1.3.1)
- Ruudunlukijan käyttäjän voi olla vaikea varmistua, että tuote on lisätty koriin. Koriin lisääminen vaihtaa sivua, ja statusviesti on vasta sivun sisällön joukossa. (WCAG 4.1.3)
- Kielivalikon avautumisesta kertova ohjelmallinen tila ei päivity, kun valikon avaa tai sulkee. (WCAG 4.1.2).
- Suositus on, että kielivalikon tekstivastine on aktiivisen kielen lisäksi myös muilla palvelun kielillä “Valitse kieli, Choose language”.
Lomakkeet
- Hakukentän ja sen painikkeen nimilaput ovat puutteellisia. (WCAG 3.3.2)
- Lomakkeiden täyttämisessä tapahtuneita virheitä ei aina näytetä käyttäjälle tai käyttäjälle näytetään vain osa virheistä. Puutteita on esimerkiksi ostoskorin "Toimitus"-lomakkeella. (WCAG 3.3.1, 3.3.3).
- Toisiinsa liittyviä syötekenttiä (monivalinta, radio-painikkeet) ei aina ole ryhmitelty ohjelmallisesti (fieldset), eikä ryhmän otsaketta ole liitetty kenttään ohjelmallisesti. Puutteita on esimerkiksi tuotelistauksen suodattimissa. (WCAG 3.3.2)
Kontrastit
- Tekstin ja taustan välillä ei aina ole riittävästi kontrastia. Esimerkiksi tuotelistaussivulla “Viimeisimmät tilaukset” ja “Oma toivelista” -osiot sisältävät linkkejä, joiden kontrasti ei ole riittävä. (WCAG 1.4.3.)
- Käyttöliittymäkomponenttien kontrasti taustaansa nähden ei aina ole riittävä. Esimerkiksi kuvakarusellin painikkeissa ei ole riittävästi kontrastia (WCAG 1.4.11)
Kuvien käyttö
- Palvelussa on kuvia, joille ei ole määritelty tekstivastineita. (WCAG 1.1.1)
- Osa palvelun kuvista sisältää tekstiä, mutta tekstisisältö puuttuu kuvan tekstivastineesta. (WCAG 1.1.1, 1.4.5)
Palaute ja yhteystiedot
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille. Palautteiden käsittelystä vastaa asiakaspalvelumme, johon saat yhteyden tällä yhteydenottolomakkeella tai sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@apteekkikulma.fi.
Vastaamme sinulle kahden viikon kuluessa.
Valvontaviranomainen
Jos et ole tyytyväinen meiltä saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta kahden viikon kuluessa, voit tehdä ilmoituksen Liikenne- ja viestintävirastolle (Traficom).
Ohjeet ilmoituksen tekemiseen löytyvät Traficomin sivuilta.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
PL 320
00059 TRAFICOM
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)traficom.fi
Puhelinnumero vaihde: 029 534 5000